VVD waarschuwt: intolerantie groeit, vooral op Amsterdamse scholen
Claim (VVD Partijprogramma 2025, p. 57):
“Dat onze vrije en veilige manier van samenleven onder druk staat, blijkt helaas ook keer op keer uit de toename van onder meer Jodenhaat, moslimhaat, vrouwenhaat en homohaat. In steeds meer schoolklassen is de Holocaust onbespreekbaar. In Amsterdam accepteert minder dan de helft van de leerlingen homoseksualiteit.”
Oordeel: waar
Wat zeggen de feiten?
Meerdere betrouwbare onderzoeken bevestigen de toename van discriminatie en haat tegen specifieke groepen in Nederland, met duidelijke signalen vanuit het onderwijs:
- Antisemitisme:
Volgens de Anne Frank Stichting gaf in 2023 42% van de docenten aan antisemitische incidenten te hebben meegemaakt, tegenover 35% in 2013. Ook ontkenning of bagatellisering van de Holocaust komt vaker voor: van 10% naar 14%. Het CIDI registreert een sterke stijging van antisemitische incidenten sinds 2022.
- Vrouwenhaat (misogynie):
Meldingen van haat en geweld tegen vrouwen nemen toe, mede door meer aandacht via #MeToo en BOOS. Vrouwelijke politici krijgen beduidend vaker te maken met online haat dan mannelijke collega’s. Seksistische uitingen zijn wijdverspreid op sociale media.
- Homohaat:
Landelijk zegt 85% van de docenten getuige te zijn geweest van incidenten tegen LHBTQ-leerlingen. In Amsterdam is de acceptatie van homoseksualiteit onder jongeren sterk gedaald (GGZ-monitor: slechts 43% vindt het ‘normaal’, tegenover 63% in 2021. Bij jongens is dit zelfs maar 32%. Het percentage dat homoseksualiteit ‘verkeerd’ vindt, steeg van 14% naar 28%.
Conclusie
De claim van de VVD is feitelijk juist. Onderzoek toont aan dat antisemitisme, misogynie en homohaat in Nederland — en specifiek op scholen — zichtbaar toenemen. De Holocaust is in veel klassen moeilijk bespreekbaar geworden, en de acceptatie van homoseksualiteit onder jongeren, vooral in Amsterdam, is zorgwekkend laag. Deze trends onderstrepen dat de vrijheid en veiligheid van samenleven onder druk staan, juist op plekken waar jongeren gevormd worden.